Jag är positiv som bara den.

Forskningsrön visar att det finns ett specifikt ställe i hjärnan som "tänds" när vi tänker optimistiskt och att det gör oss gladare och mer benägna att klara våra mål. Detta vet väl de flesta antar jag men tycker att det är rätt kul att hitta forskningsunderlag för ett positivt tänkande.


 "De optimistiska förväntningarna utlöste aktivitet i ett område med namnet bakre rostrala cingulante, och i det lilla mandelformade organ som kallas amygdala. Bägge de här delarna är sedan tidigare intimt förknippade med känslolivet, och man vet att de fungerar sämre hos deprimerade personer. Forskarna fann att positiva förväntningar utlöste klart större aktivitet, och ju mer optimistisk personen i fråga var, desto kraftigare blev hjärnaktiviteten på de här två ställena."  (Allt om vetenskap nr 12 - 2007)


Alltså, en optimistisk attityd kan vara en bärande del i vårt psykiska välmående. En förutsättning för utveckling och kanske i stora drag för överlevnad?

Dock är det lite svårt att tänka positivt när den snart gångna sommaren har passerat mig utan varken sol eller semester att tala om och ett jobb som sliter och drar i mina sista krafter. Jag funderar starkt på att själv ta en sista minuten till solen och ligga på en strand en hel vecka för att fylla på mina batterier. På stranden är jag lätt positiv. ... Positiv till vältränade mäns överkroppar, paraplydrinkar och bra böcker. Hurra för positivt tänkande!


Kommentarer
Postat av: MissMagicGirl

Intressant!

Alla säger ju att det är bra att tänka positivt men att faktiskt finns vetenskapligt underlag för det visste jag inte alls.

Kul.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback