Hollywood, gör om, gör rätt?!

Big Shots, ett sex and the city för killar. Skummade igenom några avsnitt igår, samtidigt som jag låg med en pizza i knät och rapade i takt med den torra humorn. Kliade mig på opassande ställen, slängde kartongen på golvet när jag var klar... Allt för att anpassa mig så mycket som möjligt till jargongen i serien. Fast den är verkligen inte mansschavvig, snarare tvärtom. De fyra männen som handlingen kretsar kring uttalar sig vid ett flertal tillfällen i varje avsnitt hur lika de är kvinnor. Eller rättare sagt, hur de är de "nya" kvinnorna medan kvinnorna gått och blivit män. Menar de då att de är känsliga och kvinnor motsatsen? En perfekt början på en serie är att nedvärdera det manliga könet? Va...Njaa?! Förolämpningen kan väl antas gå åt båda hållen.  

Det är som att de försökt sig på att förklara hur jämställt allting är, smällt upp en ny serie eller ska vi kalla det en avledningsmanöver för att fallet inte riktigt är så. Säkerligen tänker skaparna inte på sådant, säkerligen tänker de på Sex and the City + Mansvinkel = Dollartecken. Bra teve! Bra är alltid en definitionsfråga. Kanske tänker de att kvinnor också tittar på serien för att förstå hur män fungerar. Vet inte om jag hittat nåt sånt än. Tycker mig bara bli ännu mer förvirrad. Under det första avsnittet blev jag besviken, för ena killen, James som varit med i någon chick-flick och är söt som socker, kan verkligen inte agera. Den snygga killen i serien är bara snygg. Den fula är bara ful, och varför i hela världen skulle den heta blondinen vara med honom när hon säger att han inte ens är bra i sängen? (I början framkommer det inte att hon är psykiskt labil). Och den lilla blonde som konstant har en piska i ryggen, han är bara tragisk.  

Ju fler avsnitt som jag matar mig själv med desto bättre tycker jag om serien. Är det för att den blir bättre eller för att mina hjärnceller sakta rullar ner längs ryggraden ner till mina odlade soffpotatisar? Men sedan tänker jag att kanske är det just detta som behövs, en skitserie som tar upp "känsliga" killproblem helt utan stil. Helt nedvärderande gentemot pojkarna, för att kanske lägga grunden åt fler skitserier som till slut kanske uppnår nått verkligt, eller något som stämmer in, med lite stil i alla fall. Tänk hur tjejer porträtterades som våp i tidig TV ålder, The Way We Were exempelvis, som ska vara den ultimata chick-flicken fick mig nästan att spy för att Streisand bara svansade runt denna jävle grisen Moore. Sex and the City var banbrytande för kvinnoporträtteringen, men är den egentligen så mycket annorlunda? Kretsar inte den serien även runt männen till stor del? Big Shots har i likt med SATC männen i fokus, och kvinnorna som ideal eller objekt beroende på. 

Man kan lägga åsikter i mun på folk, även om det är fel. Man kan skrapa mer än bara på ytan. Kanske stämmer det man tolkar, kanske har man helt fel. Men receptionen behöver inte alltid ha med grundtankarna att göra. I SATC försökte man höja kvinnorna till männens position. Tyvärr kan man ju inte vara så naiv att tro att vi står på samma våglängd. Än. Men min tolkning säger mig att man inte kommer närmare "plus minus noll" genom att försöka trycka ner männen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback