Jävla Miserabla Kunskapsprov.

Listar nedan ett urval av de frågor som var med på förra årets kunskapsprov för journalistisk produktion. Vissa kan man, men det är ju inte många. Inte så allmänbildad som jag trodde. Och även om jag kan kolla upp svaren på de här frågorna kommer de knappast komma igen. Provet berör delar såsom geografi, politik, historia, fack och skönlitteratur samt ja, släng in lite juridik och namedropping när vi ändå håller på. Efterlyser multiple-choice frågor...

* Vad heter de myndigheter som har till uppgift att:
a) förmedla statliga exportgarantier?
b) ansvara för statens upplåning?

* Vad är terminalvård?
* Susanna Alakoski kom i år ut med sin debutroman. Vad heter den?
* Vem är/var följande personers huvudsakliga verksamhetsområde (ge en kort förklaring)
-Ylva Thörn
-Vaira Vike-Freiberga
-Gunilla Bergström (det fortsätter med 54 namn till men jag orkar inte skriva upp alla).

*I vilket hav mynnar floden Donau?
*När lämnade den sista kungen Granada?
*Vilka är de två största utgiftsposterna i EU:s budget?
*Namnge de två senast invalda ledamöterna i Svenska Akademin.

**Vad heter den institution som verkar ha det som uppgift att förstöra mitt liv?
***Namnge den 22 åriga tjej som en gång drömde om att bli journalist.


Kommentarer
Postat av: Ida

Ja du... det där var ju knappast i lättaste laget.
Jag förstår om det gick åt pipsvängen den här gången.

Bättre lycka nästa gång!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback